Czym jest franczyza?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej jest związane z dużą przyjemnością ze względu na niczym nieskrępowane możliwości działania. Choć wydawać by się mogło, że niesie to za sobą jedynie pozytywne aspekty, to wielu przedsiębiorców powie, że ma to również swoje złe strony. Dotyczą niepewności i strachu czy własny biznes odniesie sukces. Dla wszystkich zbyt bojaźliwych osób, które obawiają się czy założenie własnej działalności gospodarczej to dobry pomysł, z pomocą przychodzi franczyza.

Co to takiego jest franczyza?

Franczyza to swoisty sposób prowadzenia własnej działalności gospodarczej. To forma współpracy, która występuje pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą. Franczyza to nic innego jak prowadzenie własnego biznesu pod znakiem innej, znanej marki. To doskonałe rozwiązanie dla wszystkich osób, które dopiero rozpoczynają swoją pierwszą działalność. Praca pod opieką doświadczonego partnera biznesowego gwarantuje zdecydowany rozwój. Zasady współpracy pomiędzy podmiotami zostają określone na bazie umowy franczyzy. Franczyza ma swoje zalety i wady zarówno jeśli chodzi o franczyzodawcę, jak franczyzobiorcę.

Zalety franczyzy dla franczyzobiorcy

Franczyzobiorca podejmuje się prowadzenia takiej działalności, gdyż niesie ona za sobą dużo zalet. Głównie wpływa na wywołanie poczucia bezpieczeństwa, które wynika z faktu, że kupuje się gotowy i sprawdzony pomysł na biznes. Znana marka będzie oddziaływać na klientów, a dodatkowo franczyzobiorca zaoszczędzi na prowadzonych kampaniach reklamowych. Oprócz znanej marki, franczyzobiorca otrzymuje także know-how. Jest to zespół technicznej oraz pozatechnicznej wiedzy i doświadczenia, które otrzymuje od doświadczonego partnera biznesowego. Może on liczyć zarówno na fachową pomoc, jak i szkolenia. Co więcej, franczyzobiorca otrzymuje pomoc w zakresie wsparcia w ustaleniu asortymentu, kontroli biznesowych, dobrych lokalizacji. Ponadto, franczyzobiorca nie musi posiadać na wejście dużego kapitału. Dostaje on gotową markę, logo, wiedzę, pomoc oraz klientów, którzy są przywiązani do marki, którą reprezentuje. Franczyza pozwala mu także na zdobycie o wiele lepszych warunków współpracy z dostawcami oraz kontrahentami, ponieważ warunki negocjuje franczyzodawca.

Zalety franczyzy dla franczyzodawcy

Główną zaletą franczyzy dla franczyzodawcy jest to, że rozwija on zasięg swojej marki. Poszerza kanały dystrybucji usług oraz towarów. Prowadzi to do ograniczenia przestrzeni rynkowej dla konkurencji. Co więcej, w postaci franczyzobiorców otrzymuje lojalnych partnerów, którzy wpływają na sukces całej marki, gdyż ramię w ramię dążą do wspólnego sukcesu. Przekazanie know-how wiąże się z tym, że franczyzodawca nie musi samodzielnie zarządzać całą siecią. Oszczędza także na administracji kadrowej, gdyż nie musi samodzielnie kontrolować rosnącego personelu.

Wady franczyzy dla franczyzobiorcy

Pomimo wielu zalet franczyza może również stanowić spore zagrożenie. Pierwsze koszty dotyczą opłacenia wstępnej zapłaty za udzieloną licencję od franczyzodawcy. Co więcej, przez cały okres trwania umowy franczyzy musi on płacić określony procent od obrotów. Dlatego, w niektórych przypadkach, początkujący przedsiębiorca może mieć wiele kłopotów z zarobieniem na koszty utrzymania lokalu, opłaty dla franczyzodawcy czy pensje wypłacane dla swoich pracowników. Ponadto, prowadzenie franczyzy nie działa w sposób samodzielny, jest on niejako ograniczony w działaniu przez franczyzodawcę. Działania przez niego podejmowane muszą zostać zaakceptowane przez główny zarząd, dzieje się tak nawet w sytuacji, gdy dalsze funkcjonowanie franczyzy stoi pod znakiem zapytania. Niestety okazuje się, że na franczyzobiorcę spadają również negatywne konsekwencje podejmowanych decyzji przez markę. Zazwyczaj w pierwszej kolejności odczuwają to klienci, którzy bojkotując firmę, wpływają na ucierpienie franczyzobiorcy.

Wady franczyzy dla franczyzodawcy

Również franczyzodawca ponosi ryzyko w związku z podpisaniem umowy franczyzy z danym podmiotem. W bardzo wielu przypadkach okazuje się, że kontrolowanie lokalów franczyzowych jest trudnym zadaniem, dzieje się tak zwłaszcza kiedy franczyza rozwija się za granicą. Kolejne ryzyko związane jest z doborem partnerów franczyzowych. Partner biznesowy może okazać się osobą nieuczciwą, a personel, który zatrudnia mało rzetelny. Spowoduje to zwiększenie liczby niezadowolonych klientów, które przyczynią się do negatywnego odbierania marki. Jednak najgorsza sytuacja będzie miała miejsce wtedy, kiedy know-how zostanie wykorzystane przez franczyzobiorcę i przekazane konkurencji.

Zasady współpracy na podstawie umowy franczyzy

  1. Właścicielem znaku towarowego i marki sieci franczyzowej pozostaje franczyzodawca.
  2. Przetestowanie konceptu biznesowego oraz wykazanie jego rentowości leży w kwestii franczyzodawcy.
  3. Punkt pod szyldem franczyzodawcy prowadzi franczyzobiorca, jego zarobkiem jest zysk z działalności.
  4. Większa część inwestycji związanej z otworzeniem lokalu i zakupieniem towaru należy do franczyzobiorcy.
  5. Właścicielem mienia znajdujego się w lokalu jest franczyzobiorca.
  6. Franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy know-how.
  7. Odpłatność za licencję franczyzową i miesięczne know-how należy do franczyzobiorcy.
  8. Ceny towarów i usług w swoim punkcie określa franczyzobiorca, dlatego zysk uzyskuje się również z ustalonej marży na produktach.
  9. Franczyzobiorca posiada wpływ na rodzaj oraz różnorodność asortymentu w swoim punkcie.